Hårdträning

Att bli en riktigt bra brottare kräver sin man, eller kvinna. Det är mycket hård träning som krävs och därmed också mycket slit. Här ska du få lite berättat för dig hur man tränar som brottare på hög nivå.

Vi har tidigare skrivit om fördelarna med att träna brottning, vilka inte minst består i att du både tränar din uthållighet och din styrka.  Till skillnad från en del andra träningsformer där du tränar endera eller. Det är inget fel med detta, men vi vill nog hävda att om man orkar med den hårda brottarträningen, då är den att föredra.

Vi tog del av en artikel som skrevs av Kalle Zackari Wahlström där han testar på att träna med brottare som tränade inför OS på en plats som kallas för Klippans Byggnads Smide. Det handlar bokstavligt talat om att lyfta skrot, eftersom man befinner sig på just en sådan. Man kan säga att den träning de kör där är lite annorlunda än det vanligaste övningarna du kör på ditt lokala gym. Det hoppas, huggs med yxor och armcyklas med en gammal rostig cykel som på ett fiffigt sätt har svetsats om till ett träningsredskap. Sen kommer kettlebells fram och traktordäck ska vändas på – det tycks aldrig finnas något slut.

Det kanske låter väldigt slitigt, ja nästan brutalt med denna typ av träning. Lite, så är det. Men sanningen är ju också den att den ger fantastiska resultat om man vet hur den ska utföras på rätt sätt.  Just kettlebells är väldigt populärt att använda eftersom det går att  träna hela kroppen med dem och även om de ser ganska så klumpiga ut så går det att träna på ett skonsamt sätt.

Känner du att du vill träna på detta sätt men inte har någon skrot till förfogande så kan vi rekommendera träningsformen Crossfit som är lite samma grej men kan utföras på gymmet eller i annan träningslokal där rätt redskap finns till förfogande.